روش های پیشگیری از ایجاد واریس و پیشرفت آن

وریدهای واریسی وریدهای گشاد شده‌ای هستند که می‌تواند آبی، قرمز یا گوشتی رنگ باشند. آنها بیشتر شبیه به طناب هستند و به نظر پیچیده و برآمده می‌آیند. واریس‌ها می‌توانند متورم باشند و از سطح پوست بالاتر بروند. آنها اغلب روی ران‌ها، پشت ساق پاها یا داخل پاها یافت می‌شوند. در دوران بارداری واریس می‌تواند در اطراف واژن و باسن تشکیل شوند. رگ‌های عنکبوتی مانند وریدهای واریسی هستند ولی کوچک‌ترند و همچنین نسبت به وریدهای واریسی به سطح پوست نزدیک‌تر هستند. وریدهای عنکبوتی اغلب به رنگ قرمز یا آبی هستند و می‌توانند به شاخه‌های درخت و یا تارعنکبوتی با خطوط کوتاه و دندانه‌دار باشند. آنها را می‌توان روی پا و صورت یافت. وریدهای عنکبوتی می‌توانند یک منطقه‌ی بسیار کوچک یا بسیار بزرگ از پوست را پوشش دهند. با انجام چند دستورالعمل ساده می‌توان ار تشکیل وریدهای واریسی و عنکبوتی پیشگیری کرد.

اگر فکر می‌کنید به خاطر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و گزینش‌های سبک زندگی، خطر ابتلا به واریس را دارید، می‌توانید با اتخاذ چند اقدام پیشگیرانه اطمینان حاصل کنید که دچار واریس نخواهید شد. همچنین چند اقدام پیشگیرانه برای زنان باردار وجود دارد. اگر دستورالعمل‌های لیست شده در زیر را دنبال کنید از علائم ناخوشایند واریس رنج نخواهید برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیشگیری از واریس و یا رزرو نوبت در کلینیک تخصص واریس دکتر کریمی می‌توانید با شماره‌های 02122254520 - 02122254144 تماس حاصل فرمایید.

اقدامات پیشگیری از واریس


از به وجود آمدن همه‌ی رگ‌های واریسی و عنکبوتی نمی‌توان پیشگیری کرد. اما چندین گام وجود دارد که می‌تواند شانس تشکیل وریدهای جدید واریسی و عنکبوتی را کاهش دهد. این اقدامات همان چیزی‌هایی هستند که می‌تواند به رفع ناراحتی ناشی از وریدهای واریسی فعلی شما کمک کند:

  • جهت حافظت از پوست خود در برابر نور خورشید و محدود کردن وریدهای عنکبوتی صورت، کرم ضد آفتاب بزنید.
  • جهت افزایش استقامت پاهایتان، بهبود گردش خون و استقامت مویرگ‌ها به‌طور منظم ورزش کنید. روی تمریناتی مثل پیاده‌روی و دو تمرکز کنید که پاهایتان را درگیر می‌سازند.
  • وزنتان را کنترل کنید تا مانع وارد شدن فشار زیاد بر پاهایتان شوید، این کار برای پیشگیر از واریس موثر است.
  • هنگام نشستن، پایتان را به مدت طولانی روی پای دیگر نیندازید. ممکن است بدین طریق به پاهایتان آسیب بزنید. حتی یک آسیب جزئی می‌تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.
  • پاهایتان را بالا ببرید: به هنگام دراز کشیدن و استراحت، پاهایتان را بالا بگذارید تا به برداشته شدن فشار از روی زانو و کف پا و بازگشت خون به قلبتان کمک کنید. این کار (بالا بردن پا) فشار وارده بر وریدها و پوست را کاهش می‌دهد و احتمال ضعیف شدن آنها را کاهش می‌دهد.
  • به مدت طولانی نایستید و ننشینید: اگر باید برای مدت طولانی بایستید، وزنتان را هر چند دقیقه یک‌بار از پایی به پای دیگر بیندازید. اگر باید برای مدت طولانی بنشینید، هر 30 دقیقه یک‌بار بایستید، در اطراف بگردید یا پیاده‌روی کوتاهی کنید.
  • جوراب ساق بلند الاستیکی ضد واریس بپوشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ که باعث منقبض شدن جمع شدن عضلات کمر، کشاله‌ی ران، پا می‌شوند، خودداری کنید.
  • از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند به مدت طولانی خودداری کنید. کفشی با پاشنه کوتاه‌تر می‌تواند به تقویت عضلات ساق پا کمک کند تا خون از طریق رگ‌هایتان حرکت کند.
  • رژیم غذایی کم‌نمک و غنی از فیبر بخورید: مصرف فیبر احتمال بروز یبوست که می‌تواند سبب تشکیل واریس وریدی شود را کاهش دهد. غذاهایی که فیبر بالایی دارند شامل میوه‌های تازه و سبزیجات و غلات کامل مثل سبوس می‌شوند. کم خوردن نمک می‌تواند به کاهش تورم ناشی شده از وریدهای واریسی کمک کند.

پیشگیری از واریس بارداری


رعایت موارد زیر می‌تواند برای جلوگیری از واریس مفید باشد:

  • روی پهلوی چپ خود دراز بکشید: ازآنجاکه ورید اجوف (بزرگ سیاهرگ) داخلی در سمت راست بدن قرار دارد، دراز کشیدن روی پهلوی چپ بهترین کار است زیرا خون می‌تواند به سمت راست بازگردد.
  • ورزش کنید: یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش گردش خون ورزش کردن است و کارشناسان می‌گویند انجام ورزش (البته سبک) در دوران بارداری بی‌خطر است. انجام تمرینات ورزشی سبک به مدت سی دقیقه یا بیشتر، در بیشتر روزها، توصیه می‌شود.
  • پاهایتان را بالا بگذارید: بالا نگه‌داشتن پاها از قلب و نشستن هر سه ساعت یک‌بار به گردش بهتر جریان خون کمک خواهد کرد. به هنگام ایستادن، یک‌بار در میان وزنتان را روی پای دیگر بیندازید. اگر ناراحت هستید وضعیت بدنتان را تغییر دهید و سعی کنید پایتان را روی پای دیگر نیندازید.
  • وزنتان را کنترل کنید: با پیروی از دستورات پزشک خود جلوی افزایش وزنتان را در دوران بارداری بگیرید (معمولاً اضافه‌وزن مناسب 5/12 تا 18 کیلوگرم است). وزن بیش‌ازحد تنها فشار را بر روی سیستم جریان خون فعلی شما افزایش می‌دهد.
  • از بروز یبوست پیشگیری کنید: یبوست می‌تواند شانس ابتلا به واریس را افزایش دهد و سبب بواسیر می‌شود، بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید، مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهید و غذاهای پر فیبر بخورید. اگر یبوست همچنان ادامه دارد، از داروی ملین و مسهلی که مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است، استفاده کنید.
  • جوراب کوتاه ضد واریس بپوشید: جوراب‌های کوتاه ضد واریس یا جوراب‌های واریس که در مچ تنگ‌تر و در ران شل‌تر هستند مسیر جریان خون را به سمت قلب تغییر می‌دهند. بااین‌حال اگر اضافه‌وزن دارید، این جوراب‌ها می‌توانند جریان خون در زیر زانو را قطع کنند بنابراین از جوراب‌شلواری به‌جای این نوع جوراب‌ها استفاده کنید.
  • با پزشکتان صحبت کنید: اگر وریدهای واریسی شما ملتهب و سخت شده‌اند، از کمپرس آب گرم استفاده کرده و پاهایتان را بالا نگه‌دارید. دکتر روزر می‌گوید بااینکه این وضعیت معمول نیست، اگر وریدهای واریسی شما قرمز، متورم یا گرم شدند، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است وی آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
  • دوز کافی ویتامین را به‌طور روزانه دریافت کنید: داشتن رژیم غذایی متعادل در بارداری، وریدها را سالم نگه می‌دارد. مطمئن شوید که مقدار زیادی مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف می‌کنید زیرا بدنتان با کمک آن کلاژن و الاستین (بافت همبندی که مسئول حفظ و بازسازی عروق خونی است) را تولید می‌کند.
  • جریان خونتان را در گردش نگه‌دارید: هر زمان که توانستید پایتان را از روی پای دیگرتان پایین بردارید و پاهایتان را به هنگام نشستن بالا نگه‌دارید. به هنگام ایستادن، پایتان را به‌طور یک‌بار در میان روی چهارپایه‌ای کوتاه بگذارید هرازگاهی مچ پایتان را خم و راست کنید و عادت نشستن با پاهای روی‌هم انداخته را ترک کنید (این استراتژی همچنین از تشکیل وریدهای عنکبوتی جلوگیری می‌کند).
  • پا را راحت بگذارید: مطمئن شوید که لباس‌هایی را (ازجمله لباس‌زیر) که می‌پوشید به‌خوبی اندازه‌ی بدنتان باشد (خصوصاً در اطراف بخش فوقانی پاها). کمربندتان را تنگ نبندید و جوراب‌های تنگ با لبه‌ی کشی نپوشید و از پوشیدن کفش تنگ یا پاشنه‌بلند و سوزنی (حتی اگر به هر طریق قادر به حفظ تعادل خود باشید) اجتناب کنید.