انتظار داشتید کودک خود را بعد از زایمان در آغوش خود نگه دارید ، اما ممکن است این انتظار را نداشتید که مقدار زیادی مایعات اضافی در بدن شما انباشت شده باشند. به طور طبیعی شما ممکن است بعد از زایمان ورم دست، پا، پاها و صورت را تجربه کنید. تورم بدن، جزو علائم پس از دوران زایمان می‌باشد- و یک امر عادی و طبیعی محسوب می‌شود. در ادامه هر آنچه که باید در مورد ورم پس از زایمان بدانید، آورده شده است.

ورم پس از زایمان چیست؟


آیا با وجود انجام زایمان، هنوز هم صورت شما پف کرده است؟ آیا پاها ، زانوها، مچ پا ، دست ها و بازوی شما حتی با وجود فارغ شدن از زایمان، متورم به نظر می‌رسد؟ شاید فکر کرده باشید اکنون که دوران بارداری تمام شده است، روزهای تورم و باد کردن بدن شما نیز به اتمام رسیده…  اما همه این مایعات اضافی که در طی نه ماه بارداری در بدن شما تجمع یافته است، نمی‌تواند در عرض  یک شب ناپدید شود. ورم بعد از زایمان تجمع بیش از حد مایعات موجود در بافت‌های زیر پوست شما می‌باشد. علاوه بر بارداری که به دلایل خاص فیزیولوژیک مایعات در بدن شما تجمع می‌یابد، برای فارغ شدن و به دنیا آوردن بچه نیز ممکن است مقدار کمی مایع در بدن شما انباشت شود(به ویژه اگر مشکلات ثانویه پزشکی مانند اختلالات کلیوی نیز پیدا کرده باشید). همه این موارد باعث می‌شود که به صورت عادی بدن شما که کمی ورم کرده باشد! همچنین شما ممکن است بعد از تولد واژینال نوزاد، مقداری تورم در پرینه شما ایجاد شود و یا در اطراف محل بریدگی برای انجام سزارین نیز کمی تورم ایجاد می‌شود.

آیا طبیعی است که دست ها و پاهای من بعد از زایمان متورم بماند؟ 


ورم پس از زایمان ممکن است از نظر خیلی از افراد، یک تورم معمول نباشد، به خصوص هنگامی که مشتاق هستید پف و تورم پوستی ناشی از حاملگی خود را پشت سر بگذارید، اما این امر بعد از زایمان بسیار معمول و طبیعی است. در دوران بارداری بدن شما مایعات اضافی را حفظ می‌کند و باعث می‌شود حجم خون شما تقریباً 50 درصد افزایش یابد. پس از زایمان ، بدن شما به تدریج این مایعات را از طریق عرق کردن و ادرار دفع می‌نماید. اما در این میان ، این تورم می‌تواند از طریق رگ‌های خونی شما به دیگر بافت‌های بدن شما نیز انتقال پیدا کند و باعث ایجاد تورم در این بافت‌ها نیز گردد، که معمولاً در دست و پا یا مچ پا بیشتر دیده می‌شود.

ورم پس از زایمان باید در طول حدود یک هفته از بین برود. (ممکن است در صورت وجود فشار خون بالا یا فشار خون ناشی از بارداری ، چند روز بیشتر طول بکشد ، که باعث تورم بیش از حد پاها و دست ها در اواخر بارداری می‌شود.)

علائم ورم پس از زایمان 


ورم پس از زایمان در درجه اول در پاها ، ران پا ، مچ پا و صورت رخ می‌دهد. برخی از مادران جدید نیز در دست و بازوهای خود این حالت پف کردن را تجربه می‌کنند. اگر میزان تورم شما بسیار زیاد است، ممکن است پوست شما نیز کشیده یا براق به نظر برسد.

علل ورم پس از زایمان 


علل ورم پس از زایمان ظاهر متورم بدن پس از زایمان به یکی از دلایل (یا همه) زیر اتفاق می‌افتد:

  • مایعات باقیمانده از حاملگی که در طی نه ماه گذشته ایجاد شده‌اند. مادرانی که در دوران بارداری دچار تورم (یا همان ورم اندام ها) می‌شوند، می‌توانند حداکثر 6 پوند مایعات نیز ذخیره کنند!
  • مایع اضافی که هنگام زایمان دریافت کرده‌اید. اگر در حین بارداری، زایمان اپیدورال داشته اید، مایعات IV یا داخل رگی دریافت می‌کنید تا مطمئن شوید فشار خون شما افت نمی‌کند. اگر بخش C داشتید ، به مایعات IV نیاز دارید تا بتوانید عمل جراحی را انجام دهید. آن مایع اضافی بلافاصله از بین نمی رود!
  • فشار دادن. فشاری که به شما در حین زایمان طبیعی وارد می‌شود، می‌تواند باعث شود مایع اضافی بارداری به اندام ها و صورت شما منتقل شود.
  • بی تحرک بودن. این واقعیت که شما بعد از زایمان زیاد حرکت نمی‌کنید (به خصوص پس از بخش C) ، خلاص شدن بدن از مایعات را برای بدن مشکل تر می‌کند.
  • هورمون ها. در دوران بارداری ، سطح پروژسترون شما افزایش یافته است. یکی از نتایج همین پروژسترون اضافی ، احتباس اضافی آب است که منجر به تورم در دوران بارداری و ادامه تورم بعد از زایمان می‌شود.

درمان ورم پا بعد از زایمان 


درمان ورم پا بعد از زایمان

چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید برای کمک به درمان ورم پس از زایمان استفاده کنید:

  • تا حد امکان و تا آنجا که می‌توانید سعی کنید تحرک داشته باشید. این امر به ویژه پس از زایمان در بخش C بسیار مهم است، اما حتی اگر زایمان واژینال نیز داشته باشید، توصیه خوبی است. فعال بودن مانع از جمع شدن مایعات و خون در پاها می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا آن مایعات را از بدن دفع نماید.
  • از ایستادن بیش از حد طولانی (مایعات و خون می‌توانند در پاهای شما جمع شوند) یا نشستن بیش از حد طولانی مدت (می‌خواهید خون شما به طور آزاد در بدن شما گردش کند) خودداری کنید.
  • هنگام خواب ، پاهایتان را بلند کنید. این کار به انتقال مایعات از اندام تحتانی شما به قسمت دیگر بدن کمک می‌کند، و می‌تواند از طریق کلیه‌ها و غدد های عرق شما خارج شود.
  • حرکات دایره ای را با مچ پا انجام دهید – این حرکات را برای 10 بار در خلاف جهت عقربه های ساعت و جهت عقربه های ساعت انجام دهید. پاها را ماساژ دهید، مگر اینکه درد ایجاد کند. این کار به جلوگیری از افزایش احتباس مایعات در پاها کمک می‌کند.
  • از جوراب های فشرده ساز استفاده کنید. اگرچه این جووراب ها جذابیت چندانی برای ظاهر شما ایجاد نمی‌کنند، اما باعث افزایش جریان خون در پاها می‌شود که به شما کمک می‌کند مایعات را به سمت بالاتر از پاهایتان و به سمت کلیه‌های خود منتقل کنید، جایی که این مایعات از بدن شما دفع می‌شوند.
  • اگر دست و انگشتان دست شما متورم است ، هر وقت می‌توانید دست‌های خود را به بالای سر خود ببرید تا مایعات اضافی را از اندام‌های خود به قسمت دیگر بدن منتقل شوند، و از بدن بیرون بیایند.
  • بسته به آب و هوا ، باز کردن پنجره‌ها یا استفاده از سیستم تهویه هوا یا فن ، هوای خود را خنک نگه دارید تا مطمئن شوید که بیش از حد گرم نشده اید. گرما می‌تواند تورم را بدتر کند. استفاده از کمپرس سرد نیز می‌تواند به شما در خنک نگه داشتن و کاهش تورم کمک کند.
  • ماساژ: ماساژ تسکین دهنده به خود بدهید زیرا این کار باعث بهبود جریان خون و در نهایت تسکین درد می‌شود.
  • پاهای خود را خیس کنید: خیساندن پاها در آب گرم با نمک دریایی یا نمک معمولی در حمام می‌تواند به تسکین درد و کاهش تورم کمک کند.
  • انجام یوگا در صبح: یوگا یکی دیگر از داروهای تسکین دهنده استرس و درد است. به گردش خون بهتر کمک می‌کند و باعث تورم کمتر در بدن می‌شود.
  • از لباس های تنگ خودداری کنید: هنگام درد از تورم ، اجازه دهید بدن خود را با پوشیدن لباس های گشاد و راحت تنفس کنید.
  • از ورزش های سنگین بپرهیزید: ورزش قطعاً برای تسریع دفع مایعات اضافی از پاها بعد از بارداری، اثر بسیار خوبی دارد اما ورزش سنگین می‌تواند به سهولت منجر به درد بدن شود که می‌تواند اوضاع را بدتر کند.
  • حمام آرامش بخش: حمام آرامش بخش در آب گرم همراه با روغن های تسکین دهنده مفید است. از پزشک خود در مورد روغن هایی که استفاده آن‌ها می‌تواند مفید باشد، سوال کنید. از موادی که احساس می‌کنید ممکن است باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شوند، خودداری کنید.

رژیم غذایی 


با نوشیدن آب زیاد، مایعات اضافی را از بدن خود دفع نمایید

به نظر می‌رسد وقتی سعی می‌کنید با اضافه کردن آب بیشتر به بدن خود، وزن کلی آب موجود در بدن شما کاهش می‌یابد، اما کمبود آب بدن در واقع می‌تواند باعث شود بدن به آن مایعات اضافی متکی شود. نوشیدن بیشتر باعث می‌شود کلیه های شما در اوج کار کنند تا برای دفع مواد اضافی (از جمله مایعات اضافی) بهترین عملکرد را داشته باشند.

چای گیاهی 

قهوه و سایر محصولات کافئین دار می‌توانند باعث کمبود آب بدن شوند و باعث می‌شود بدن مایعات بیشتری را حفظ کند. این امر تنها بهبود شما از ورم پس از زایمان را به تأخیر می‌اندازد. در عوض ، این نوشیدنی ها را با چای های گیاهی مانند چای قاصدک جایگزین کنید تا با تورم مقابله کنید و از احتباس مایعات در بدن جلوگیری کنید.

مصرف نمک را کاهش دهید 

نمک چیزی نیست جز سدیم به شکل دیگر. مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به احتباس آب و تورم در بدن شود. قبل از خرید غذاهای فرآوری شده مانند کیک ، چیپس و نوشابه ، برچسب مواد را در مورد مقدار نمک بررسی کنید.

غذاهای سرشار از پتاسیم  بخورید 

میزان سدیم و پتاسیم در بدن باید همیشه متعادل باشد. مصرف بیشتر غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز، آووکادو، اسفناج، ماست و کره بادام زمینی باعث کاهش سطح سدیم در خون می‌شود.

میوه بخورید

میوه ها خاصیت ضد التهابی دارند، بنابراین خوردن مقدار زیادی از آنها به افزایش متابولیسم و تسریع در بهبود کمک می‌کند.

غذاهای سرشار از پروتئین بخورید 

پروتئین کم در بدن دلیلی برای تورم است، بنابراین شروع به اضافه کردن غذاهایی با پروتئین بالا در رژیم غذایی شما مفید است.

از فست فودها و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید

از خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فود بپرهیزید زیرا در این غذاها مقادیر زیادی سدیم وجود دارد که منجر به حفظ مایعات در بدن می‌شود.

ورم پس از زایمان چه مدت طول می‌کشد؟ 


مایعات انباشته شده به تدریج در اولین هفته بعد از زایمان و از طریق عرق کردن و ادرار کردن، از بدن دفع می‌شوند. این مدت خیلی برای شما طولانی است؟ می‌توانید با امتحان کردن نکاتی در مورد کاهش تورم در بالا، این امر را سرعت بخشید.

پاهای متورم بعد از زایمان در بخش C به چه معنی است؟ 


آیا انگشتان پای متورمی دارید؟ لازم نیست در مورد آن نگران باشید. تمام این علائم بدان معنی است که مایعاتی که در دوران بارداری و در طی جراحی C شما جمع شده است در پاها و انگشتان شما جمع شده اند. استفاده از نکات مربوط به درمان تورم به کاهش برخی از موارد تجمع مایعات کمک می‌کند.

تورم در پاهای شما به دنبال زایمان سزارین معمولاً در یک یا دو هفته بعد از زایمان کاهش می‌یابد.

چه موقع برای ورم بعد از زایمان با پزشک تماس بگیرم 


بیشتر ورم پس از زایمان طبیعی است و به خودی خود از بین می رود. اما گاهی اوقات تورم که در روزهای بعد از زایمان اتفاق می‌افتد ، ممکن است نشانگر یک بیماری اساسی باشد که نیاز به تماس با پزشک دارد. اگر:

  • متوجه تورم می‌شوید که ناگهان ظاهر می‌شود.
  • ورم شما پس از چند روز به جای کاهش، افزایش می‌یابد.
  • اگر روی ناحیه متورم فشار بیاورید، حالت تورفتگی در پوست شما مشاهده می‌شود و بیش از چند دقیقه آن را سفت می‌کند.
  • شما احساس درد یا سوزش در پا را همراه با تورم دارید.
  • یک پا از پای دیگر متورم تر است و یا قرمزی، گرفتگی و گرما همراه با تورم در یک پا وجود دارد.
  • شما متوجه تورم و سایر علائم پره اکلامپسی بعد از زایمان به خصوص سردردهای شدید، استفراغ، تاری دید یا حساسیت به نور می‌شوید.
  • شما درد قفسه سینه دارید یا در تنفس مشکل دارید.
  • اسکار بخش C شما متورم و همراه با افزایش درد، خونریزی یا ترشحات چرکی یا مایعات است.

خبر خوب در مورد تورم پس از زایمان این است که این امر موقتی است، فقط قبل از ناپدید شدن یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد. نتیجه نهایی: مقیاس شما طی چند روز اول پس از زایمان بسیار سریع تر روندی نزولی خواهد داشت، اگرچه این پوندهای بارداری اضافی برای از دست دادن زمان بیشتری می‌برد!

آیا پاهای من همیشه به اندازه قبل از بارداری می‌شود؟ 


اگر شما نیز در مورد این موضوع که آیا پاهای شما بعد از زایمان می‌توانند به شکل اصلی و اولیه خود بازگردند، نگران هستید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. تورمی که بعد از بارداری رخ می‌دهد یک روند طبیعی است زیرا مایعات اضافی در بدن وجود دارد. با گذشت زمان، پای شما به فرم طبیعی خود باز می‌گردد.

سفر بارداری و دوران پس از بارداری چالش برانگیز است. در حالی که شما در حال گذراندن موارد زیادی هستید، تورم و درد می‌تواند این انتقال را دشوارتر کند. با این حال، این یک بیماری شایع است که بسیاری از خانم‌ها بعد از بارداری آن را تجربه می‌کنند. از این رو ، آرام و آماده باشید. با رعایت مراحل ذکر شده در بالا، درد را می‌توان مدیریت یا حتی به صفر رسانید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس